Selecteer een pagina

Je gaat binnenkort een activiteit organiseren en wilt dat graag promoten met een flyer. Maar hoe maak je een goede flyer? En is een flyer wel geschikt voor wat je wilt bereiken?

Aan de hand van dit artikel maak je een goede keuze en een goede flyer.

Wanneer kies je voor een flyer?

Een flyer werkt goed bij een korte, duidelijke boodschap die mensen niet lang hoeven te bewaren. Voor het promoten van een activiteit is het dus ideaal.

Als je meerdere activiteiten of een agenda wilt promoten kan je dat beter doen met een folder of brochure. Mensen bewaren een flyer namelijk vaak maar kort. Flyers worden gezien als wegwerpartikel.

Kan je de flyer niet zelf (laten) uitdelen? Dan kan je beter voor een poster kiezen. Posters zijn groter en vallen meer op.

Je hoeft natuurlijk niet te kiezen. Je kan flyers gewoon combineren met andere middelen.

Welk doel wil je bereiken met je flyer?

Het belangrijkste – en bij voorkeur enige – doel van je flyer is dat mensen je activiteit bezoeken. Maar wat moeten mensen doen om jouw activiteit te bezoeken?

Moeten ze:

  • Inschrijven?
  • Aanmelden?
  • Gewoon langskomen?

Wat mensen moeten doen om jouw activiteit te bezoeken kan je gebruiken als oproep:

  • Schrijf je in!
  • Meld je aan!
  • Kom langs!

Zo’n oproep wordt ook wel een Call-to-action (CTA) genoemd. Een Call-to-action is direct gelinkt aan het doel dat je hebt met je flyer. Het is de belangrijkste boodschap van je flyer. Alle andere informatie is ondersteunend.

Wat moet er op een flyer staan?

Met een duidelijk doel kan je gemakkelijk bepalen welke informatie er op de flyer moet staan. Kort gezegd: alle informatie die er voor zorgt dat mensen ‘Ja!’ kunnen zeggen tegen je oproep: alles wat je oproep ondersteunt.

  • Wat is de naam van je activiteit? Of hoe noem je het?
  • Op welke datum is je activiteit?
  • Hoe laat begint (en eindigt) de activiteit?
  • Op welke locatie is de activiteit?
    • En eventueel: hoe kom je daar?
  • Hoe kan je je inschrijven of aanmelden?
    • Via een website? Bellen? Via Facebook? Via een formulier? Een e-mail?
  • Wat kost het om mee te doen aan de activiteit?
  • Zijn er voorwaarden?
  • Voor wie is de activiteit? Bijvoorbeeld: voor iedereen in Malburgen
  • Iets leuks dat mensen overhaalt. Bijvoorbeeld: gratis eten, een clown of juist geen clown.

Houd het kort. Probeer niet alles te zeggen op je flyer. Het is een startpunt. Vermeld alleen wat noodzakelijk is voor het bereiken van je doel. Voor andere informatie kan je doorverwijzen naar bijvoorbeeld een website, folder of telefoonnummer.

Je hebt nu alle informatie die je nodig hebt om een flyer voor een activiteit te maken.

In het volgende artikel gaan we de verzamelde informatie ordenen en vormgeven. Dat artikel vind je hier: Deel 2: ordenen en vormgeven.