Je hebt een verhaal of idee – top! Jij wilt daarmee de juiste mensen aanspreken… maar welke doelgroep wil je dan precies bereiken? En wat voor taal kun je daar het beste voor gebruiken?

Misschien heb je al eens geprobeerd je verhaal te vertellen, maar kwam je niet uit je woorden. Of probeer je al dagen een stukje voor op een blog of website te schrijven, maar is het moeilijk om daaraan te beginnen. Lees in dat geval rustig verder.

In dit artikel krijg je een stappenplan aangeboden waarmee je jouw idee kunt uitwerken tot een geschreven tekst – een ‘pitch’ of ‘pakpraatje.’ Wanneer je dat hebt is het makkelijker om jouw initiatief over te brengen aan anderen. 

1. Jouw idee verkennen.

Een ingeving hebben is niet genoeg. Voor je er een sterk verhaal over kunt vertellen, is het goed om je idee van alle kanten bekijken en bestuderen. Waarom is het een goed idee? En wat is de kern ervan?

Om dit alles duidelijker in beeld te krijgen kun je een mindmap creëren. Bij deze techniek heb je alleen een pen en papier nodig. Om te beginnen teken je een cirkel en schrijf je jouw idee hierin op. Probeer dit in zo min mogelijk woorden te doen! Bijvoorbeeld ‘straat opruimen’ of ‘energie besparen.’

Wanneer je die eerste cirkel hebt, de kern, kun je andere cirkels eromheen maken met daarin informatie die bij jouw verhaal past. ‘Waar,’ bijvoorbeeld, of ‘wie.’ Zijn er materialen nodig voor jouw initiatief?

Bij mindmeister.com is het mogelijk online een mindmap te maken. Dit kun je doen door middel van een gratis account aanmaken. Vervolgens kun je daar drie verschillende mindmaps creëren.

Het kan helpen om in deze fase onderzoek te doen. Denk hierbij aan het bezoeken van de bibliotheek of gebruik maken van websites zoals Wikipedia. Kennis die past bij jouw initiatief kan helpen bij het opschrijven van je verhaal.

Afbeelding van een mindmap. Verschillende aan elkaar gelinkte termen.

Stel dat je iets wilt doen met groene energie: in dat geval is het handig te weten wat voor mogelijkheden er zijn in jouw wijk! 

Maar het belangrijkste is dat er woorden op papier komen te staan. Door het opschrijven kun je meer zicht krijgen op je idee en snel overzien wat er allemaal bij hoort. Dan is het ook makkelijker om jouw initiatief met anderen te delen!

2. De doelgroep bepalen.

Niet alle mensen zijn geïnteresseerd. Dat is een feit. Daarom is het belangrijk dat jouw idee de juiste groep mensen bereikt en aanspreekt. Welke mensen wil je hierbij betrekken? Oude mensen, jonge mensen – milieubewuste mensen, mensen met kinderen of juist niet – er is genoeg om uit te kiezen.

Standaardvragen over een doelgroep kunnen zijn:

1. Hoe oud zijn ze?
2. Van welk geslacht?
3. Waar wonen ze?
4. Tot welke klasse behoren ze?
5. Wat is hun opleidingsniveau?
6. Wat voor beroep beoefenen ze?

Door dit rijtje af te gaan kun je al een hoop informatie over jouw doelgroep vaststellen. In dit artikel op mkbservicedesk.nl kijken ze wat dieper en zakelijker naar het vaststellen van een doelgroep.

Maar laat je niet gek maken. Het hoeft allemaal niet ingewikkeld te zijn en er is geen standaard formule voor het ontdekken van de ‘ideale doelgroep.’ Het belangrijkste is dat jij weet welke mensen je zoekt. 

Afbeelding van een jongere en oudere. Hele verschillende doelgroepen.

Denk hier goed over na. Als voorbeeld: een gemiddelde tiener zal niet zo veel nadenken over oudedagsvoorzieningen als iemand boven de vijftig. Als je iedereen wilt bereiken, zul je daar niet in slagen – en wel veel tijd kwijtraken! Dat is zonde. Wees daarom kritisch voor je verder gaat met…

3. Een pitch schrijven.

Een ‘pitch’ of ‘pakpraatje’ is een manier om kort en duidelijk jouw verhaal te vertellen. In Engelstalige landen wordt ook wel gesproken van een ‘elevator pitch.’ Het is daarbij de bedoeling dat iemand een concept kan uitleggen in de tijd die een lift erover doet om van de begane grond naar de twintigste verdieping te gaan. Kortom: in ongeveer één minuut.

Dit principe telt ook voor geschreven teksten: er zijn weinig mensen die voor hun plezier tien pagina’s willen lezen over een concept waar ze nog nooit van gehoord hebben – zeker niet wanneer hun eigen leven ook druk is. Daarom is het belangrijk dat een pitch meteen hun aandacht te pakken heeft.

Begin met een ‘hook’ – een statement of stelling die meteen de lezer prikkelt. Zorg dat liefst in één zin duidelijk is waar je verhaal over gaat. Probeer hierbij de aandacht niet op jezelf te richten maar op wat die ander kan doen om te helpen. Bijvoorbeeld, ‘ik wil dat er minder plastic op straat ligt’ kan ‘laten we samen de buurt opruimen’ worden.

Hieronder volgt een kort stappenplan dat je kunt gebruiken bij het schrijven van de pitch.

1. ‘Hook’ of ‘ijsbreker.’
2. Wie jij bent.
3. Wat jouw initiatief in de kern is.
4. Wat je ermee hoopt te bereiken.
5. Hoe anderen kunnen bijdragen.

Maak je verhaal niet te lang. Wees overtuigend en gebruik geen woorden als ‘misschien’ of ‘mogelijk.’ Die maken het zo dat de boodschap minder sterk overkomt. Zorg dat de informatie direct en relevant is.

Dit artikel van doyoucopy.nl biedt meer informatie over wat een pitch inhoudt.

4. Het verhaal laten proeflezen.

Dit is altijd belangrijk. Probeer daarom niet defensief te reageren.

Wanneer iemand jouw pitch leest is het verleidelijk om direct uitleg te bieden wanneer hen iets niet geheel duidelijk is. Niet doen! Ga er vanuit dat jij er niet altijd naast staat om die uitleg te geven. Jouw pitch moet op zichzelf overeind kunnen blijven en begrepen worden door jouw doelgroep.

Afbeelding van iemand die een tekst leest en feedback geeft en van iemand die notities maakt.

Terwijl iemand jouw verhaal proefleest kun je ook kostbare informatie inwinnen. Hoe komt het over op degene die het leest? Wat is hun reactie? Maak hier notities van – en dan met name wat er beter kan. Alles wat al goed is, is meegenomen.

Op spelcheck.nl kun je tekst gratis laten nakijken op veelgemaakte grammaticale fouten en onbekende woorden. 

5. Herschrijven.

Wees kritisch. Ga ieder deel van je verhaal na en schrap alle niet direct relevante informatie. Zorg dat je niet in herhaling valt. De aandacht van je lezer is immers kostbaar. Zorg dus dat je niet in herhaling valt. 😉

6. Hoera! Je hebt een verhaal.

Met een geschreven tekst op zak en een duidelijke blik op wie je wilt bereiken kom je een stuk verder! Natuurlijk hoef je je niet verplicht te voelen om al deze stappen precies zo te volgen. Zie ze meer als een losse richtlijn.

Hopelijk heeft dit artikel je op weg kunnen helpen!

Illustraties door Siouxsie de Vroome